الأطباء اسأل طبيب تسجيل دخول

الم شديد وحرقان مع علاج الحرق في الفخذ

زائر
E

elsniora

زائر

اتحرقت فى رجلى يوم الجمعة اللى فاتت وروحت المستشفى كتبلى الدكتور ميبو واوجمنتين والفنترن وكتافلام

الحرق في الفخد ومشط الرجل

تاني يوم الحرق ملى مية واتنفخ وانا مستمرة على العلاج

يوم الاربع روحت المتابعة فتح لي الحاجات المعبية وشال الجلد المحروق كله وادانى دهان تانى عشان يرجع الجلد لطبيعته وادهن معاه مخدر

الدهان كان شادد الجلد اوى وعامل وجع وحرقان جامد تانى يوم استخدمت ميبو مرة واخر النهار استخدمت اللى الدكتور اداهونى اللى بيوجع على بالليل رجلى ورمت وخصوصا مشط الرجل ومش عارفة احط رجلى على الارض او ادوس عليها وفيه الم جامد ارجو الافادة
 

الجنس
أنثى
الحالة الاجتماعية
متزوج
العمر
32
الطول
165
الوزن
65
طبيعة العمل
ربة منزل ومسوقة اونلاين
الحالة النفسية
عادى
أمراض مزمنة
قولون
أدوية مستخدمة
لا يوجد

المرفقات

  • IMG20220401100100.jpg
    IMG20220401100100.jpg
    54.9 KB · المشاهدات: 257

Dr Marwa Ibrahim

أخصائي نسائية وصحة أمومة وطفولة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ، الاحساس بشد الجلد مع الوقت يحدث نتيجة لتكون أنسجة الالتئام التي تعمل علي تكون طبقة جديدة من الجلد في موضع الحرق ولابد من الاستمرار في استعمال mebo , bivatricin مرتين يوميا بفاصل ساعة بين الأسبراي والمرهم
يجب تناول alphintern ثلاث مرات قبل الاكل بساعة أو بعد الاكل بساعتين لتقليل التورم
كما يمكنك تناول حقن Adolor 30 كل ١٢ ساعة لتسكين الالم
مع الاهتمام بالتغذية الجيدة وتناول الأطعمة المحتوية على فيتامين سي والبروتين مع شرب الماء بكثرة
مع الاستمرار في تناول المضاد الحيوي والمتابعة مع الطبيب لعمل غيار علي الحرق
 
زائر
E

elsniora

زائر

ابني عنده 9 سنين بقاله فترة كبيرة لما بيرجع بيظهر فى وشه نقط حمرا بتقعد حوالى خمس ايام وتروح ممكن اعرف دة سببه ايه وهل فى داعى للقلق من الموضوع دة
 

المرفقات

  • IMG20220418132806.jpg
    IMG20220418132806.jpg
    1.9 MB · المشاهدات: 33

Dr.Esraa Abdelkareem

طبيب باطنة

أهلاً بك
تظهر من الصور أن الاحمرار قد يكون سببه جفاف البشرة ، لذا من الضروري الابتعاد عن التعرض للشمس مباشرة و ترطيب الجلد باستمرار ، كما يجب عرض الطفل على طبيب اختصاصي أمراض جلدية لوصف كريم مناسب له ، لا داعي للقلق ، لكن ينبغي عليك المتابعة حيث يمكن أن تحدث مضاعفات اذا لم يتلقى علاج مناسب. نتمنى لكم السلامة والعافية.
 

Dr Marwa Ibrahim

أخصائي نسائية وصحة أمومة وطفولة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، ربما تكون حساسية جلدية إذا كانت الحبوب بارزة ومصاحبة للخروج في الشمس أو التعرض لمادة تسبب الحساسية
أما إذا كانت غير بارزة فربما تكون نتيجة نقص الصفائح الدموية اوحدوث نزف بالشعيرات الدموية وذلك نتيجة التعرض لخبطة وحدوث كدمة
العلاج لحساسية الوجه الابتعاد عن المؤثر المسبب للحساسية معظم التعرض المستمر لأشعة الشمس ووضع كريم واقي من الأشعة قبل الخروج
يمكنك استعمال كريم betnovate مرتين يوميا مع شراب levohistam ٥سم مرتين يوميا
 
استشارات طبية منوعة