الأطباء اسأل طبيب تسجيل دخول

انا دورتى منتظمة بتيجى كل ٢٨ يوم و بتقعد حوالى ٤ ايام بعد انتهاء الدورة ب ٣ ايام يعنى...

زائر
م

ملك١٢٣٤٥

زائر

انا دورتى منتظمة بتيجى كل ٢٨ يوم و بتقعد حوالى ٤ ايام
بعد انتهاء الدورة ب ٣ ايام يعنى كان day 8 of cycle باعتبار ان اول يوم نزيف هو day 1
حصل جماع و بعد الجماع ب٥ ساعات اخدت كونترابلان و بعدها ب ١٢ ساعة اخدت حباية اخرى و كررت الجرعة مرة اخرى ب١٢ ساعة...و بعدها باسبوع حصل نزيف استمر ٤ ايام...هل فى نسبة لحدوث حمل؟ و المفروض الدورة تيجى امتى هى كدة بقالها شهر و يومين من ساعة ما حصل النزيف اللى بعد الحبوب و لسا ماجتش ؟
 

الجنس
أنثى
الحالة الاجتماعية
متزوج
العمر
24
الطول
170
الوزن
66
طبيعة العمل
ربة منزل

Dr.Esraa Abdelkareem

طبيب باطنة

الكونترابلان يسبب في حالات كثيرة نزيف كعرض جانبي للعلاج و من ضمن أعراضه الجانبية أيضا عدم انتظام الدوره الشهريه.. لذا من الصعب تحديد معاد نزول الدورة ... بعد مرور 40 يوم من النزيف الحادث بعد العلاج يرجى عمل اختبار حمل للتأكد من عدم وجود حمل .. نتمنى لكم السلامة والعافية
 
استشارات طبية منوعة