استشارات طبية

اسأل طبيب

تسجيل/دخول

مواضيع طبية

قاموس طبي

حاسبات طبية

انا كنت باخذ دواء مضاد للاكتئاب افكسور 150وبعد كده الدكتور قلي خد افكسور 75 لمده شهر بعد كده بدائت اقلل حبابه يوم ويوم لمده اسبوع بعد كده وقفت...

رقم الاستشارة الطبية: 41961
تاريخ الاستشارة: 17 أبريل 2022
أجوبة: 2 / مشاهدات: 647
زائر
انا كنت باخذ دواء مضاد للاكتئاب افكسور 150وبعد كده الدكتور قلي خد افكسور 75 لمده شهر بعد كده بدائت اقلل حبابه يوم ويوم لمده اسبوع بعد كده وقفت الدواء
بعد كده بقيت عادي بس رجعت اعراض الخوف والقلق تاني بيرجع تاني كل شويه اقيس السكر في الصيدليه افضل اراقب ضربات القلب بي صباعي من رقبتي
اليوم زهبت اقيس الضغط لقيتو 140/90
وحاسس بي خوف وتوتر
 
الجنس
ذكر
الحالة الاجتماعية
غير متزوج
العمر
28
الطول
170
الوزن
104
طبيعة العمل
شيف
الحالة النفسية
متوتر
أمراض مزمنة
سكر

Dr.Esraa Abdelkareem

طبيب باطنة
السلام عليكم
انا كنت باخذ دواء مضاد للاكتئاب افكسور 150وبعد كده الدكتور قلي خد افكسور 75 لمده شهر بعد كده بدائت اقلل حبابه يوم ويوم لمده اسبوع بعد كده وقفت الدواء
بعد كده بقيت عادي بس رجعت اعراض الخوف والقلق تاني بيرجع تاني كل شويه اقيس السكر في الصيدليه افضل اراقب ضربات القلب بي صباعي من رقبتي
اليوم زهبت اقيس الضغط لقيتو 140/90
وحاسس بي خوف وتوتر
أهلاً بك
من الضروري عند وجود نوبات من الهلع و القلق الذهاب للطبيب النفسي المعالج، قد تحتاج علاج مضاد للقلق ، و بعدها سوف تهدأ ضربات القلب و يرجع الضغط الي طبيعته. نتمنى لكم السلامة والعافية.
 

Dr Reham Ali

أخصائي الأمراض الصدرية
مرحبا بك
هذه الاعراض توضح انتكاس المرض يجب التوجه للطبيب النفسى للتقييم والعلاج المناسب
ونسال الله العافية