ريجيم اثناء الرضاعة







النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: ريجيم اثناء الرضاعة

  1. ريجيم اثناء الرضاعة

    يا صبايا صلوا على النبي - اللهم علي وسلم على النبي المصطفى -

    أنا خلفت من اربع شهور وكان وزني بعد الولادة ممتاز وكنت اشعر بالرضا عن نفسي لكن حدثت المصيبة اللي كنت خايفة منها - من بعد الولادة لليوم زاد وزني 10 كيلو وانا طبعا ما رح اسالكم عن السبب لاني عارفته : هالمعدة اللي ما همها غير الاكل وما فيه غير( هل من مزيد )
    السؤال هو: كيف بدي اعود نفسي على كميات قليلة من الاكل لاني لا اخفيكم صرت اخجل من زوجي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    انا وزني الحالي 75 وطولي 163

    والله الكم الاجر والثواب اذا ساعدتوني

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    مصــــــــــــ ام الدنيا ــــــــــر
    المشاركات
    2,194

    افتراضي

    حبيبتى بارك الله لك فى المولود
    دى معلومات انا جمعتها من النت ممكن تفيدك
    الأم المرضعة ترجع إلى وزنها الطبيعي بعد الحمل في 3 اشهر او اقل .

    الطفل يستهلك حليب يساوي ما قيمته 500 سعر حراري من صدر امه يوميا ..

    ( طفلك يعتمد على صدرك اعتماد كامل في الرضاعة ) فقط اكثري من شرب الماء خاصة في فترة الصيف ولا تقلقي مطلقا عن البحث عن رجيم ..

    إذا وزنك ارتفع ارتفاع شديد اثناء الحمل .. استمري على نفس طريقة اكلك ولكن زودي نشاطك قليلا وسيعود جسمك إلى ما كان عليه او احسن لانك تستهلكين 500 سعر حراري في اليوم من دون ما تعلمين
    ================================================== ===
    وعلى المرضع عدم اتباع برنامج غذائي في فترة الرضاعة لان ذلك يقلل من كمية الحليب في هذه الفترة
    وبالتالي لا يأخذ الرضيع الكمية الكافية من غذائه الرئيسى وبالتالي تبدا الأم في اعطاء الرضيع تغذية صناعية وهذه لا تبدأ قبل أن يتم على الأقل الرضيع ستة شهور
    وممارسة الرياضة مهم جدا لتخفيف الوزن..................

    ولك فرصة ان تفقدي وزنك بالمتناع عن تناول الاغذية الدهنية والاكثار من تناول الخضروات الطازجة ومنتجات الالبان قليل الدسم
    يارب اكون قد افدتك

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    الدولة
    مصــ(فى قلبى تعيش)ــــر
    المشاركات
    2,474

    افتراضي

    اهلا بيكى يا حبيبتى
    ربنا يعينك يارب

    اعملى زى ما قالت ليكى اختنا الدكتورة طبيبة صغيرة جداااا

    +
    تجربتى الشخصية

    انا بردة جسمى زايد شوية والحمد لله بدا يكون طبيعى
    ووالله جربت ريجيمات كتير وحاجات كتير وحرمت نفسى كتير
    لكن الحل الى وصلتله الحمد لله ونفع معايا :
    1- اكل كل حاجة بحبها بس بكميات قليله (مفيش حرمان من نعمة ربنا )
    2- اكل الحاجات المهمة بس ولو فيه حاجة مضرة ونفسى فيها .... اتذوقها بس
    3- البطئ فى الاكل ثم البطئ فى الاكل ثم البطئ فى الاكل
    ( عشان تقللى من سرعة الاكل هقولك طريقة سهلة قوى _ خدى لقمة وامضغيها كويس وبعدين استنى مسافة ما تستغفرى (3 او 5 ) مرات وبعدين خدى لقمة تانية وهكذا )

    والطريقة دى والله لاوووووووعه وفايدتها كبيرة
    1- بتذكرى ربنا وبتستغفرى عشان ربنا يرزقك الهمة والعزيمة (من لزم الاستغفار جعل الله له من كل ضيق مخرجا ومن كل هم فرجا ورزقه الله كن حيث لا يحتسب)
    2- الشعور بالشبع ياتى بعد ثلث ساعة من تناول الطعام ...........( بالطريقة دى بتطولى مدة الاكل مع التصغير فى الكمية ) فبالتالى بتشبعى بكميات صغيرة ....... لان العلم اثبت ان الشبع بيجى بعدد القطع مش الكمية
    3- عدم مضغ الاكل جيدا يؤدى الى انتفاخ بالبطن وكبر حجمها

    جربى كدة وان شاء الله ربنا يوفقك ووجبتك هتصغر وهتخسلى تلقائى ان شاء الله
    ربنا يعينك يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارب وتوصلى للى انت عايزاه يــــــــــــــــــــــــــــــارب العالمين

  4. افتراضي

    مشكورين جدا اخواتي ما قصرتو وان شاء الله رح امشي على هالطريقه هالاسبوع وبخبركم ايش بيصير معي

  5. افتراضي

    فعلا طريقة الاخت في الاكل صحيحة ويبغالها صبر ومثابرة

-----